۱۳۹۲ آبان ۲۶, یکشنبه

سینمای 2012: انتخاب‌ بهترین‌ها



ده فیلم اول:



فیلمی عظیم که دلبسته‌‌ی سینما است. زیباست در قاب‌بندی و تصویر، در اجرا و کنش. سیال، پرانرژی و مرموز است. جدی است با دغدغه‌های بزرگ اما همچنان بازیگوش. ترکیبی است پیچیده از مرگ و زندگی، هم ستایشگر و هم مرثیه‌سرا.

حس و حال و دنیای خاص خود را در پس‌زمینه‌ی داستان عاشقانه‌اش ذره ذره و با جزییات می‌سازد. دلبسته‌ی گذشته است: تاریخ پرتقال، سینمای صامت، خاطره‌ی یک عشق ... با این حال فیلمی است تازه نفس.

خروشان است و حیرت‌انگیز. تصویر است و صدا. دریاست و هیولایی که آن را می‌شکافد. شگفت‌انگیزترین فیلم 2012

رویارویی دو مرد که باید چندین‌بار دیده شود تا دنیای مردانه، نامتعادل و بی‌قرارش دسترس‌پذیر شود، فیلمی است که از مرزبندی می‌گریزد و هم‌زمان واقعیت و خیال را در هم می‌آمیزد.

تجربه‌ای نو برای همراه شدن با انسانی عجیب که قهرمان تنهای فیلمی رادیکال‌تر از خودش شده در جهانی دورافتاده، بسیار زمینی اما هم‌زمان دسترس‌ناپذیر.

فیلمی جاه‌طلب برای تسخیرِ آن‌چه تسخیرناپذیر است. رویکرد فیلم در به تصویرکشیدن رمان امیلی برونته و در نهایت موفقیتش تحسین‌برانگیز است.  

تجربه‌گری جسورانه، خلاقیت تصویری، بزرگسالی در برابر کودکی، کابوسی پر شده از سر و صدای کودکان و در نهایت یک زن و یک مرد گرفتار در واقعیت زندگی: خشونت، ملال، شهوت، تنهایی ... و البته عشق.
 
چیدمان آدم‌ها در قاب، چیدمان احساساتشان در قاب، آفریدن تنش در تصویر، تصاویری که به فاجعه ختم می‌شوند و مرگ ... فاجعه‌ای که انگار قابل پیشگیری نیست. 

پرانرژی و پرتحرک. بازی، بازیگری، ارتباط‌های کلامی و سوتفاهم‌ها. انفجار خشم، فوران احساس‌ها، اهمیت لحظه‌ها.

سرگردان در ناکجاآبادی جنگلی. مردی که بدن مردی دیگر را بر دوش می‌کشد. سنگینی تحمل‌ناپذیر تاریخ، جنگ، زندگی. فیلمی عمیقاً روسی.




ده فیلم دوم:

11- آخرین باری که ماکائو را دیدم (ژائو پدرو رودریگز و ژائو رویی گِرا دا ماتا)

مستندی داستانی درباره‌ی ماکائو و تاریخش با کاراکترهایی که بی‌چهره‌اند... مردی در جستجوی معشوق قدیمی‌اش از پرتقال به ماکائو بازمی‌گردد و در نهایت جز کفش‌هایش چیزی نمی‌یابد.


12- بهشت: عشق (اولریخ سیدل)
رویکردی نو، بافاصله، خلاقانه، بی‌رحمانه به موضوعی چنین بحث‌برانگیز.

13- در کشوری دیگر (هونگ سانگ سو)

14- عشق (میشاییل هانکه)
برای صراحت بی‌رحمانه، با فاصله و جسورانه‌اش در نمایش دردناک‌ترین اتفاقی که می‌تواند برای دو نفر بیفتد، دو نفری که یکدیگر را عمیقاً دوست دارند. 

15- ورای شیطان (برونو دومن)
جهان دوگانه‌ی دومنی در نهایتش. 

16- شاید آن زیبایی باشد که عزم ما را راسخ‌تر کرده است-ماسائو آداچی (فیلیپ گراندریو)

17- قلمرو طلوع ماه (وس اندرسون)
جهان کودکانه، فانتزی، عاشقانه، تلخ و رنگارنگ وس اندرسونی وقتی به کمال می‌رسد.

18- پس از لوسیا (میشل فرانکو) و ماد (جف نیکولز)

19- سوراخ کلید (گای مدین)     
                                                  
20-  مثل یک عاشق (عباس کیارستمی) و این یک فیلم نیست (جعفر پناهی) 

با احترام به سزار باید بمیرد (برادران تاویانی) و آنا کارنینا (جو رایت)
  



هیچ نظری موجود نیست: